Fit in to get in

Worteltaart

Als tiener was ik van naturen super slank. Ik kon eten wat ik wilde en hoefde niet te sporten want van aankomen was geen sprake. Ook als begin twintiger maakte ik mij nooit druk over die 2e cupcake of dat extra patatje met.

Tot dat ik besloot uit huis te gaan daar begon het. Wanneer ik boodschappen deed lag de kar vol met lekkernij terwijl ik  amper iets kocht om me een warme (gezonde) maaltijd mee te bereiden. Iedere avond lekker op de bank met een stukje taart, tompouce of roze koek.

Als of dat niet erg genoeg was kocht ik… tromgeroffel een frituurpan! Ik hoor het je zeggen neee, niet doen. Jawel, en zonder te jokken wat heb ik genoten. Ik ben een frituur liefhebber een rasechte fastfood junk.

fastfood

Doordat ik in mijn jongere jaren kon eten wat ik wilde (wat over het algemeen uber slecht was) ging ik er vanuit dat het nu ook geen kwaad zou kunnen. Niets was minder waar. Wat ik had uitgesloten gebeurde, de cijfertjes op de weegschaal veranderde. In het begin merkte ik er niet zoveel van. Totdat ik op het werk spontaan uit mijn spijkerbroek scheurde! Mijn favoriete spijkerbroek wel te verstaan. Wat een afgang.

Je zou denken dat een gênante ervaring zoals de mijne je wel wakker schud. Jammer genoeg was dat niet het geval. Mijn slechte eetgewoontes hield ik gewoon in stand en de kilo’s vlogen eraan. Voordat ik het wist had ik een volle rond toet, een zwembandje of twee en mijn taille die was nergens te vinden.

Het moment dat ik in begon te zien dat dit nog weleens de spuigaten uit zou kunnen lopen heb ik het roer om gegooid. Te beginnen met beweging, in de sportschool. Vervolgens heb ik cola volledig verbannen. Waar ik voorheen mijn dag begon met een groot glas cola zou dat vanaf dit moment water of thee zijn. Na een week had ik de smaak te pakken. Dagelijks 2 liter water drinken werd de standaard. Voordat ik het wist verving ik sap, ice tea alle suiker hebbende drankjes met water.

Dit was het begin van bewustwording op het gebied van voeding. Hieronder kort samengevat de veranderingen die ik doorvoerde  in mijn nieuw eetregime:

  • -       Geen fastfood
  • -       Geen frisdrank
  • -       Olijfolie ipv zonnebloem olie
  • -       Volkorenbrood ipv witbrood
  • -       Dagelijks minimaal 2 soorten fruit
  • -       Om de ene dag gekookt ei
  • -       Dagelijks vitamine innemen
  • -       2x per week lichte thee zonder suiker
  • -       Dagelijks een handje ongezouten amandelen
  • -       Minimaal 2 liter water per dag
  • -       Pure granaatappelsap
  • -       Acai zaadjes met water

Je zult er verstelt van staan hoe snel een mensenlichaam zich aanpast en gewend raakt aan nieuwe gewoonte. Dit wilt niet zeggen dat ik geen cravings heb. Die zijn er mondjesmaat. Deze los ik op door 1 keer in de week een cheat day in te lassen en dan eet ik waar ik echt trek in heb.

De voordelen van bewust gezonder eten zijn eindeloos. Ik zal een paar voordelen opsommen die er voor mij echt uitspringen:

  • -       minder buikvet,
  • -       stevige en snel groeiende nagels
  • -       sneller groeien van het haar
  • -       glanzend haar
  • -       zuivere gave en stralende huid

Maar het aller belangrijkste is toch echt dat je je veel lekkerder in je vel voelt!

 

Hoe blijf jij fit?

 

 

Comments

  1. says

    Wat goed dat je het vol weet te houden! Veranderen van eetgewoontes kan echt lastig zijn. Het is ook zo makkelijk om gewoon een broodje te smeren en klaar. Sport je er ook nog naast of eet je gewoon gezond?
    Heb eigenlijk hetzelfde verhaal. Op reis teveel Mc Donalds gegeten, en hallo 5 kilo!
    x

     
    • Kim says

      Dankje! Wat ik het lastigste vind is buitenshuis honger krijgen. Ik heb meestal wel wat bij me maar soms ook niet. Op iedere hoek is er dan wel een snackbar te vinden maar een gezonde broodjeszaak is vaak in geen velden of wegen te bekennen. Dat blijft lastig.

      Sporten doe ik minimaal 1x per week (het liefst meer) en daarnaast zwem ik ook 1x per week baantjes.

      Heb je die vijf kilo er uiteindelijk wel weer afgekregen (en is het er afgebleven)?

       
    • Kim says

      Thanks! Dat begrijp ik na de bevalling moet je het volgens mij een poosje rustig aan doen.. correct me if i’m wrong. Maar alle beetjes helpen :)

       
  2. says

    Wat goed dat je een verandering maakt! Ik ben daar zelf ongeveer een half jaar geleden mee begonnen en heb bijna alles hetzelfde gedaan als jij nu doet. Ik ben wel afgevallen maar vooral gezonder geworden waardoor ik veel beter in me vel zit!

     
    • Kim says

      Ik ben ook best trots op mezelf het is echt een hele verandering. Leuk om te weten dat je bijna alles hetzelfde doet. Als jij nog tips hebt let me know meer tips&tricks zijn altijd welkom!

       
  3. says

    Oei dat is een gewetensvraag.. op dit moment ben ik niet fit. Ik heb net als jij een moment gehad dat ik tot inkeer kwam (in de paskamer toen maatje 40 té strak voor me was) ik ben toen zo’n 16 kg mbv Sonja Bakker afgevallen wat behoorlijk veel was. Nu, een aantal jaren later begin ik weer in dat oude ritme te komen… snoepen, ongecontroleerd eten. Je zet me nu wel aan het denken.. ik vind het goed dat je dit deelt en goed dat je die knop kon omdraaien.. dat valt niet mee… en ik kan erover meepraten ;-)

     
    • Kim says

      Hi Natasja als ik je een tip mag geven, begin met iets kleins te veranderen. Bijvoorbeeld thee zonder suiker of de trap ipv de lift. En dan kan je het opbouwen. Iets is doen is altijd beter dan niets doen x

       
  4. Kim says

    Thanks voor de tip ik heb al een hele tijd groene thee in huis maar nog niet uitgeprobeerd. Ik ga het vandaag op aanraden van jou toch maar even uitproberen :)

     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge